βρίσκεστε εδώ: Αρχική σελίδα \ Πετρέλαιο

Έξι στα 10 πρατήρια δε θα διανείμουν πετρέλαιο θέρμανσης

“Καταλαβαίνουμε το αίτημά σας, όμως υπό τις παρούσες συνθήκες δεν υπάρχουν χρήματα και είναι αδύνατη  η παροχή οποιασδήποτε ταμειακής διευκόλυνσης”, ήταν η απάντηση που εισέπραξαν προ ημερών  οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών στη συνάντηση που είχαν με τον υφυπουργό οικονομικών Γ. Μαυραγάνη ενόψει της πρεμιέρας της διανομής του diesel θέρμανσης την επόμενη εβδομάδα.

Ως γνωστόν το κύκλωμα της αγοράς (εταιρείες εμπορίας, διανομείς, βενζινοπώλες) εξαιτίας της αύξησης του ΕΦΚ θα κληθεί να διαχειριστεί και να βρει επιπλέον κεφάλαια κίνησης για το πετρέλαιο θέρμανσης της τάξης των 500 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα ποσό που υπό τις παρούσες συνθήκες οι εταιρείες αδυνατούν να επωμιστούν και το τραπεζικό σύστημα δε χρηματοδοτεί ή χρηματοδοτεί με όρους που καθιστούν ασύμφορη την πώληση του πετρελαίου. Έτσι οι εταιρείες προσήλθαν στο Οικονομικών ζητώντας να γίνει μια ταμειακή διευκόλυνση, δηλαδή ο αυξημένος φόρος να πληρώνεται, με την είσπραξη του ποσού από τον πελάτη και όχι να προκαταβάλλεται όπως συμβαίνει σήμερα.

Η αρνητική απάντηση από την πλευρά του υπουργείου, πάντως δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην αγορά. Οι εταιρείες θα λειτουργήσουν φέτος το θέρμανσης απολύτως τοις μετρητοίς στις συναλλαγές τους, χωρίς να χορηγούν καθόλου πιστώσεις στους πελάτες τους, είτε της λιανικής, είτε της χονδρικής (πρατήρια και έμποροι).

Στην πράξη βεβαίως από τις ίδιες τις εταιρείες διακινείται μικρό ποσοστό του τζίρου (κάτω από 5%) και ο κύριος τζίρος πραγματοποιείται μέσω διανομέων και πρατηρίων. Και εκεί το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο καθώς θα πρέπει να αγοραστεί τοις μετρητοίς το πετρέλαιο άρα, όποιος έμπορος ή βενζινοπώλης θελήσει φέτος να μπει στην αγορά του θέρμανσης, πρέπει να εξασφαλίσει εκ των προτέρων τα αυξημένα κεφάλαια κίνησης. Όλα αυτά σε μία αγορά που μαστίζεται από ύφεση (-30% οι πωλήσεις στην διετία), έλλειψη ρευστότητας και φέσια.

Σύμφωνα λοιπόν με πηγές της αγοράς, εκτιμάται ότι περίπου έξι στα δέκα πρατήρια, δε θα καταφέρουν φέτος να μπουν στην αγορά του θέρμανσης, εξέλιξη με απρόβλεπτες επιπτώσεις για το χάρτη της αγοράς. Και αυτό γιατί πολλά πρατήρια στηρίζουν την ύπαρξή τους στις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης και άρα τα φετινά προβλήματα πιθανόν να θέσουν σε δοκιμασία ακόμη και την ίδια τη λειτουργία τους.

Σε κάθε περίπτωση, φέτος εκτιμάται ότι στην αγορά δε θα είναι εφικτό για τις εταιρείες, τα πρατήρια και τους διανομείς να κάνουν ευκολίες πληρωμής στους πελάτες τους, σε μια περίοδο μάλιστα που ο ανταγωνισμός στο θέρμανσης εντείνεται, η τιμή του προϊόντος θα είναι κατά 40-50% αυξημένη συγκριτικά με πέρυσι εξαιτίας του φόρου  και οι εναλλακτικές για τους καταναλωτές πληθαίνουν.