βρίσκεστε εδώ: Αρχική σελίδα \ Πετρέλαιο

Πτώση 50% αναμένεται φέτος στην κατανάλωση πετρελαίου στη Β.Ελλάδα

Πλάτη στα …καλοριφέρ φαίνεται ότι θα γυρίσουν φέτος πολλοί κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας, λόγω οικονομικής αδυναμίας ή στροφής σε άλλες μορφές θέρμανσης.

Ως αποτέλεσμα, η πτώση στην κατανάλωση πετρελαίου υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει το 50%, σε σχέση με πέρυσι, με ό,τι αυτό σημαίνει και για τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου. Παρότι απομένει μόλις μιάμιση εβδομάδα μέχρι την έναρξη της επίσημης διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης στις 15 Οκτωβρίου, οι παραγγελίες στα πρατήρια του ελληνικού Βορρά είναι σήμερα μηδενικές -σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, όταν το «τεφτέρι» των παραγγελιών άρχιζε να γεμίζει από την 1η Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με τους βενζινοπώλες, οι οποίοι φοβούνται «μπαράζ» λουκέτων σε πρατήρια, το φαινόμενο συνδέεται κυρίως με την εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου στο 1,30-1,50 ευρώ/λίτρο και τη συνακόλουθη στροφή ολοένα περισσότερων πολιτών σε νέες μορφές ενέργειας, όπως οι λέβητες πέλετ, οι ξυλόσομπες και τα ενεργειακά τζάκια. Ρόλο παίζει και το παρατεταμένο «καλοκαίρι».
Παράλληλα, πολλοί ήταν οι καταναλωτές που, όταν πληροφορήθηκαν την πρόθεση εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης, έσπευσαν να γεμίσουν τις δεξαμενές των σπιτιών τους από πέρυσι τον Απρίλιο, ώστε να “προλάβουν” την αύξηση τιμών.

Ν.ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Πετρέλαιο σε μπιτόνια και λουκέτο σε εκατοντάδες πρατήρια στη Β.Ελλάδα

«Οι καταναλωτές δεν έρχονται στα βενζινάδικα ούτε για να ρωτήσουν τις τιμές, πόσο μάλλον για να κάνουν παραγγελίες» λέει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος του Σωματείου Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης «Μέγας Αλέξανδρος» Θέμης Κιουρτζής και προσθέτει: «Πολλοί αγόρασαν πετρέλαιο θέρμανσης τον Απρίλιο κι άλλοι το γύρισαν σε διαφορετικές μορφές καυσίμων: στη Θεσσαλονίκη επιλέγουν κυρίως το φυσικό αέριο, σε άλλες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας τα ξύλα. Η κατανάλωση στο νομό εκτιμώ ότι θα είναι φέτος μειωμένη κατά τουλάχιστον 50%. Υπολογίζω ότι τα βυτιοφόρα θα κάνουν τριπλάσιες διαδρομές για παραδόσεις σε σχέση με πέρυσι, μεταφέροντας μικρότερες ποσότητες, καθώς πολλοί καταναλωτές θα αδυνατούν να γεμίσουν τις δεξαμενές». Κατά τον ίδιο, πολλοί πολίτες δεν ξέρουν ακόμη αν θα έχουν τη δυνατότητα ν΄ αγοράσουν πετρέλαιο θέρμανσης. «Σε λίγο θα έρχονται και θα ζητούν πετρέλαιο θέρμανσης σε μπιτόνια.

Μη φτάσουμε και στα …μπουκαλάκια αρώματος τελικά. Αν περάσουν και τα μέτρα για την υγραεριοκίνηση, πραγματικά δεν ξέρω τι θα κάνουμε» λέει χαρακτηριστικά και προσθέτει ότι πολλά πρατήρια, κυρίως περιφερειακά, συντηρούνται από τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης και, άρα, θα αντιμετωπίσουν σοβαρότατο πρόβλημα. «Πανελλαδικά υπολογίζουμε ότι θα κλείσουν 1500-2000 πρατήρια, με περίπου 7000 εργαζομένους, εκ των οποίων το 60%-70% εκτιμώ ότι θα είναι στη Βόρεια Ελλάδα. Η περιοχή αυτή πλήττεται περισσότερο, γιατί έχει να αντιμετωπίσει και τον ανταγωνισμό από βαλκανικές χώρες, όπου οι πολίτες πηγαίνουν και γεμίζουν τα ρεζερβουάρ» υπογραμμίζει.

Κατά τον ίδιο, παρότι η εξίσωση του ΕΦΚ στα δύο είδη πετρελαίου γίνεται με το επιχείρημα της σύλληψης του λαθρεμπορίου και άρα και της φοροδιαφυγής, τελικά ουδόλως θα έχει τέτοιο αποτέλεσμα, αφού ακόμη κι έτσι υπάρχει διαφορά τιμής και το κίνητρο εξακολουθεί να υφίσταται για τους επιτήδειους. Γι΄αυτό άλλωστε, τα συνδικαλιστικά όργανα του κλάδου προγραμματίζουν, όπως σημειώνει, πανελλαδική κινητοποίηση για το θέμα, ενδεχομένως και εντός της επόμενης εβδομάδας.

Ν.ΠΙΕΡΙΑΣ: Οι καταναλωτές βρίσκονται σε σύγχυση

«Ενώ άλλες χρονιές μαζεύαμε παραγγελίες από την 1η Οκτωβρίου, φέτος δεν υπάρχει η παραμικρή ζήτηση. Οι καταναλωτές δεν έχουν καταλήξει ακόμη στο πώς θα ζεσταθούν τον χειμώνα. Πολλοί αδυνατούν να πληρώσουν το πετρέλαιο που χρειάζονται. Πελάτης μου αναρωτιόταν αν πρέπει να κρατήσει το σπίτι που νοικιάζει και να κάψει πετρέλαιο ή αν πρέπει να επιστρέψει στους γονείς του και να ζεσταθεί με …τη σύνταξή τους.

Άλλοι αποφασίζουν να αλλάξουν τρόπο θέρμανσης και ρίχνουν σε διάφορα συστήματα τα ΄πέντε ευρώ που τους έχουν απομείνει στην άκρη, χωρίς καν να ξέρουν αν τελικά θα ζεσταθούν έτσι» λέει χαρακτηριστικά στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Πιερίας, Σταύρος Ανανιάδης. Κατά τον ίδιο, η κατανάλωση στο νομό εκτιμάται ότι θα μειωθεί φέτος κατά 50%-70% και, παρότι τα βενζινάδικα στην Πιερία αντέχουν ακόμη γιατί είναι σε ποσοστό 90% ιδιόκτητα και δεν επιβαρύνονται με ενοίκια, οι αντοχές τους σταδιακά στερεύουν. «Είναι σίγουρο ότι θα έχουμε λουκέτα. Καθημερινά ΄΄μπαίνουμε μέσα΄΄ και το βέβαιο είναι ότι θα δούμε πολλά λουκέτα. Κι αυτό, ενώ η εξίσωση του ΕΦΚ σίγουρα δεν θα φέρει πάταξη του λαθρεμπορίου, αλλά μόνο θα συμβάλει στην περαιτέρω εξαθλίωση του ελληνικού λαού» καταλήγει.

Ν. ΣΕΡΡΩΝ: Σε τρία χρόνια έκλεισαν 70 από τα 250 πρατήρια

«Σε σχέση με πέρυσι, η κατανάλωση υπολογίζω ότι θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 50% και σε σύγκριση με τη σεζόν 2010-2011, η περίοδος 2012-2013 θα κλείσει με πτώση 70%. Το ενδιαφέρον για πετρέλαιο θέρμανσης είναι μέχρι στιγμής στο μηδέν», σημειώνει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βενζινοπωλών Καταστηματαρχών Σερρών Γιώργος Κοτζάογλου, αποδίδοντας το φαινόμενο στα ίδια αίτια που έθιξαν οι συνάδελφοί του. Όπως λέει, τα τελευταία τρία χρόνια έχουν κλείσει στο νομό 70 πρατήρια επί συνόλου 250, ενώ «φέτος με το πετρέλαιο θέρμανσης στο 1,5 ευρώ/λίτρο, θα κλείσουν πολλά ακόμη στην περιφέρεια, τα οποία βασίζονται στο πετρέλαιο θέρμανσης» καθώς δεν υπάρχουν πολλά διερχόμενα αυτοκίνητα για να αντλήσουν έσοδα από τις πωλήσεις βενζίνης.

Κατά τον ίδιο, το λαθρεμπόριο καυσίμων δεν αντιμετωπίζεται με την εξίσωση του ΕΦΚ, αλλά «ξεριζώνεται στη θάλασσα». Ισχυρίζεται ότι αυτό που θα συμβεί τώρα είναι ότι το ναυτιλιακό πετρέλαιο, που στοιχίζει 0,60 λεπτά, θα διατίθεται ώς θέρμανσης, όχι βέβαια στα βενζινάδικα, αλλά αφού συγκεντρώνεται σε «θολές» -όπως χαρακτηριστικά λέει- εγκαταστάσεις, πριν καταλήξει στους αποδέκτες.

«Το λαθρεμπόριο το αντιμετωπίζεις με ελέγχους. Ελέγχους στη θάλασσα με πλωτά μέσα του ΣΔΟΕ, στα λιμάνια και στα σύνορα από όπου -πέραν των άλλων- διέρχονται αυτοκίνητα που έχουν γεμίσει βενζίνη π.χ., στη Βουλγαρία και κουβαλάνε και πέντε μπιτόνια στο πορτμπαγκάζ» σημειώνει και προσθέτει ότι μεγάλο μέρος του προβλήματος αποτελεί και το γεγονός ότι πολλά τρακτέρ γέμιζαν μέχρι σήμερα τα ρεζερβουάρ τους με πετρέλαιο θέρμανσης αντί για κίνησης.

Ν.ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ: Ούτε μία σημειωμένη παραγγελία…

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ούτε μία σημειωμένη παραγγελία. Πιστεύω ότι η πτώση κατανάλωσης θα φτάσει ακόμη και στο 70%, ειδικά στα χωριά, όπου φέτος οι άνθρωποι θα καίνε σε μεγάλο βαθμό ξύλα» υπογραμμίζει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν.Καστοριάς Λάζαρος Ζήσης. Πολλά περιφερειακά πρατήρια, προσθέτει, θα κλείσουν. «Ήδη πέρυσι έκλεισαν τέσσερα επί συνόλου 30» λέει και ισχυρίζεται ότι ίσως τελικά αυτός είναι ο στόχος «να κλείσουν όλα τα ιδιόκτητα πρατήρια και να δημιουργηθεί ένα πανίσχυρο καρτέλ, που θα πουλάει τη βενζίνη σε τιμές εθνικής οδού». Και δεν είναι μόνο οι πρατηριούχοι που θα βρεθούν στο χείλος της οικονομικής κατάρρευσης.

«Για να ζεσταθείς στην περιοχή μας, όπου οι θερμοκρασίες είναι πολύ χαμηλές, χρειάζεται να κάψεις τουλάχιστον 3 τόνους καυσίμων σε 2,5 μήνες, στο διάστημα Δεκεμβρίου, Ιανουαρίου, μέσων Φεβρουαρίου. Αν έχεις και παιδιά, οπότε οι ανάγκες θέρμανσης είναι μεγαλύτερες, καις 4,5 τόνους για πλάκα. Εγώ, με δύο παιδιά, έκαψα πέρυσι 5,2 τόνους. Τι θα κάνει ο κόσμος λοιπόν;” διερωτάται.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ