βρίσκεστε εδώ: Αρχική σελίδα \ Πετρέλαιο

Διπλασιάστηκαν οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης τον Νοέμβριο

epidoma_thermΜε καλούς οιωνούς για την εγχώρια αγορά καυσίμων ξεκίνησε η φετινή σεζόν διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης. Οι πωλήσεις τον Νοέμβριο είναι αυξημένες σε σχέση με πέρυσι 100%, η αγορά αναμένει ωστόσο το επόμενο δίμηνο για να κρίνει εάν πράγματι η ζήτηση έχει ανακάμψει και αυτό γιατί η σύγκριση με τον περσινό Νοέμβριο δεν είναι δόκιμη. Οι καταναλωτές ξεκινούν φέτος από πολύ χαμηλή βάση λόγω της εκτεταμένης αποθεματοποίησης πέρυσι προκειμένου να αποφύγουν το υψηλό κόστος από την εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Η σύγκριση θα πρέπει να γίνει, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς πετρελαιοειδών με βάση τον Νοέμβριο του 2011 και από αυτή προκύπτει ότι το 100% αύξηση σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2012 μεταφράζεται σε μείωση κατά 40%.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι εκτός από τις καιρικές συνθήκες, η εξέλιξη της ζήτησης θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και από την ανταπόκριση καταναλωτών και του υπουργείου Οικονομικών στο πρόγραμμα διάθεσης επιδόματος θέρμανσης. «Θα πρέπει και οι δικαιούχοι καταναλωτές να υποβάλουν αιτήσεις, κάτι που δεν έγινε πέρυσι, αλλά και το υπουργείο να καταθέσει όσο πιο άμεσα γίνεται τα αναλογούντα ποσά επιδότησης» τονίζουν χαρακτηριστικά. Τα μέχρι στιγμής πάντως στοιχεία δείχνουν ότι φέτος οι καταναλωτές έχουν κινητοποιηθεί εγκαίρως λόγω και της προκαταβολικής διάθεσης μέρους του επιδόματος, Οι ηλεκτρονικές αιτήσεις από τους δικαιούχους έχουν ξεπεράσει τις 300.000 σε σύνολο 580.000. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, κινούνται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι, γύρω στα 1,25 λεπτά το λίτρο, προσφέροντας τελική τιμή για τους δικαιούχους του επιδόματος (0,35 ευρώ) στα 95 λεπτά το λίτρο περίπου, επίπεδα που ίσχυαν πριν από την εξίσωση του ΕΦΚ.

Το λαθρεμπόριο

Παρά την κατακόρυφη μείωση της ζήτησης που επέφερε στην αγορά η εξίσωση των δύο φόρων, αποτιμάται ως θετικό μέτρο και αυτό γιατί έκλεισε τη μεγαλύτερη «τρύπα» του λαθρεμπορίου. Είναι χαρακτηριστική επ’ αυτού η άποψη του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΠΕ κ. Γιάννη Κωστόπουλο.

«Είναι πράγματι ένα σκληρό μέτρο και για τους καταναλωτές και για την αγορά η οποία έχασε πάνω από το 70% του τζίρου της. Κατήργησε όμως κάθε οικονομικό κίνητρο για λαθρεμπορία στο πετρέλαιο θέρμανσης με αποτέλεσμα να κλείσει και η μεγαλύτερη τρύπα φοροδιαφυγής από τα καύσιμα» τονίζει στην «Κ» ο κ. Κωστόπουλος, ο οποίος αμφισβητεί με έμφαση τα στοιχεία της ΠΟΠΕΚ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων) για λαθρεμπόριο ύψους 600 εκατ. ευρώ.

Είναι δύσκολο να αποτιμήσει κανείς επακριβώς το ύψος του λαθρεμπορίου. Ομως οι υπολογισμοί θα πρέπει να γίνονται πάντα σε μια ρεαλιστική βάση, που να στηρίζονται σε στοιχεία της αγοράς, τονίζει ο κ. Κωστόπουλος και εξηγεί

«Προ της εξίσωσης φόρων είχαμε υπολογίσει το λαθρεμπόριο στα 540-500 εκατ. ευρώ ετησίως. Από αυτά τα 350 εκατ. ευρώ προέρχονταν από το πετρέλαιο θέρμανσης και το υψηλό οικονομικό κίνητρο που δημιουργούσε η διαφορά της τιμής με το πετρέλαιο κίνησης, λόγω της μεγάλης απόκλισης του φόρου. Με την εξίσωση των ΕΦΚ η πληγή αυτή έκλεισε. Αυτό σημαίνει ότι το λαθρεμπόριο περιορίστηκε σε 70-100 εκατ. ευρώ μάξιμουμ και θα πρέπει να το αναζητήσει κανείς στην παράνομη διακίνηση ναυτιλιακού ντίζελ και τις εικονικές εξαγωγές».

Παρακολουθώντας τις πωλήσεις των ΕΛΠΕ σε ναυτιλιακό ντίζελ που καλύπτουν το 70% της συγκεκριμένης αγοράς και οι οποίες έχουν μείνει σταθερές τα τελευταία τρία χρόνια, ο κ. Κωστόπουλος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν διαφαίνεται διακίνηση λαθραίου καυσίμου. Απομένει κατά τον ίδιο, η «τρύπα» των εικονικών εξαγωγών, η οποία δεν μπορεί να είναι 600 εκατ. ευρώ.

«Για να υπάρχει λαθρεμπόριο 600 εκατ. ευρώ από εικονικές εξαγωγές θα έπρεπε να φεύγουν καθημερινά από τα βόρεια σύνορα της χώρας και να ξαναμπαίνουν μέσα 100 βυτία την ημέρα. Για να κάνετε τη σύγκριση σας λέω ότι 100-120 είναι τα βυτία που φεύγουν καθημερινά από τις εγκαταστάσεις της ΕΚΟ για όλη την αγορά. Είναι σαν να λέμε ότι υπάρχει άλλη μια ΕΚΟ που διακινεί καθημερινά μεγάλους όγκους λαθραίου καυσίμου μέσω εικονικών εξαγωγών, υπόθεση που δεν στέκει με τη λογική» τονίζει με έμφαση ο κ. Κωστόπουλος.

Συστήματα εισροών-εκροών

Ο επικεφαλής των ΕΛΠΕ τάσσεται υπέρ του μέτρου της εγκατάστασης εισροών- εκροών στα πρατήρια, καθώς και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων. Εκτιμά ότι με την πλήρη εφαρμογή του μέτρου δεν θα υπάρχει καμία δυνατότητα λαθρεμπορίου, γεγονός που θα δώσει τη δυνατότητα στην Πολιτεία να ξανασκεφτεί τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ελαφρύνοντας τους καταναλωτές. Ο κ. Κωστόπουλος εμφανίζεται ιδιαίτερα προσγειωμένος με την ελληνική πραγματικότητα γι’ αυτό και δεν στέκεται στις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εφαρμογή του μέτρου. «Μιλάμε για συστήματα εισροών- εκροών πάνω από μια δεκαετία τώρα. Επιτέλους ξεκίνησε κάτι να γίνεται. Δεν φημιζόμαστε προφανώς ως χώρα για της ταχύτητές μας, έχει σημασία όμως ότι το πρόγραμμα προχωράει και το θέμα είναι να εφαρμοστεί σωστά και αποτελεσματικά» αναφέρει. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι περισσότερες εταιρείες εμπορίας εφαρμόζουν ήδη συστήματα εισροών-εκροών. Οσο για τα διυλιστήρια, αναφέρει χαρακτηριστικά «εάν υπάρχει ένας χώρος που κάθε λίτρο που μπαίνει και βγαίνει είναι ελεγχόμενο, σας διαβεβαιώνω ότι αυτός είναι τα διυλιστήρια». Παρόλα αυτά, εμείς βρισκόμαστε σε ανοιχτό διάλογο με τις αρμόδιες αρχές για να εφαρμόσουμε ό,τι χρειάζεται προκειμένου να εξυγιανθεί πλήρως η αγορά γιατί πιστεύουμε ότι η «γυναίκα του Καίσαρα δεν πρέπει να είναι αλλά και να φαίνεται τίμια» δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ.

(Καθημερινή, 23/11/2013)